onsdag 2 september 2009

Dagens i-landsproblem/dagens språkfascistutbrott

Låt vara att P3 berättar nyheter i notisform. Låt vara att de vill rikta sig till en ung publik och säkerligen avdramatisera ett och annat. Men va fan, de pissar ju på människorna de pratar om i reportagen. För det första säger de alltid "kille" och "tjej" i stället för pojke, ung man, flicka eller ung kvinna. Låter fullständigt idiotiskt. För det andra envisas de med att använda slang (eller vad man ska kalla det):

"Hur är läget med tjejen då?"
"Killen hade däckat på en fest då 38-åringen gav sig på honom"
"Regeringen blev förbannad"
"Det har visat sig att man kan få skador om man käkar bantningspiller"

Jag är medveten om att jag nu framstår som en bitter gammal konservatist. Men det är jag inte. Jag tycker bara att man inte behöver låta korkad när man läser upp nyheter. Och jag tycker man kan visa ett våldtäktsoffer respekt nog att uttrycka sig annorlunda än "killen hade däckat på en fest".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar