fredag 13 mars 2009

Fredagsbön

Hemma igen efter ytterligare ett svettigt pass på gymmet. Orkade mycket mer idag och tog ut mig. Sitter och varvar ner och Pontus kom just in med en hallon- och banansmoothie till mig. Jag känner att jag skulle vilja ha lite tips eller stöd från någon som också försöker komma i form och allt det där. Inte för att jag tänker ge upp, men det börjar kännas rätt ordentligt motigt och ibland har jag nästan lust att skita i alltihop. Jag har nu hållit på i fem veckor. Tränat tre gånger i veckan, rört på mig nästan varje dag utöver det, minskat matintaget till ungefär hälften, tagit bort en massa kolhydrater, undvikit godis, läsk osv och ökat mängden frukt och grönsaker. Jag har ännu inte gått ner någonting, och jag har inte minskat i omfång på något sätt. Det vet jag för jag mätte mig med ett måttband häromdagen. Ytterligare ett par jeans har gått sönder och jag har inga som är hela just nu.

Jag antar att jag vill höra från någon som varit i samma situation att det kommer att bli bättre. Att jag kommer att få lön för mödan. Att höra det från smala, slanka kompisar hjälper inte ett skit kan jag säga, lika lite som "du är fin som du är" när jag väger tio-femton kg mer än dem och de tycker att de är tjocka. Nej, jag skulle kanske prata med en läkare eller dietist som kan förklara hur processen i kroppen fungerar och varför det går så otroligt trögt för min del. Ibland känner jag, trots att jag vet att det tar lite tid, att jag ALDRIG kommer att gå ner till den vikt jag vill. Jag har inte ens kommit ner till min första målvikt, och det rör sig bara om ett par kilon. Det verkar liksom omöjligt. Som om min kropp vägrar.

Jag säger inte att jag ångrar mig, att jag skulle ha gjort allt det här i onödan. Jag har gjort en rätt stor livsstilsförändring. Jag var en trött, hängig och oengagerad soffpotatis och rökare, som aldrig rörde på sig (förutom cykelturerna till och från skolan) och som åt. Något så kopiöst. Jag kunde (och kan fortfarande om jag vill) äta stora mängder mat, som om det inte fanns någon botten i mig. Och till detta läsk, godis, kakor etc, flera gånger i veckan. Nu har jag varit rökfri i sju månader, jag tränar regelbundet, äter små portioner och endast t ex frukt till mellanmål, jag rör på mig ofta i stället för att vara stillasittande, jag dricker aldrig läsk eller äter socker på veckorna, och jag är piggare och gladare. Såklart att jag har vunnit på min förändrade livsstil redan. Jag vet det. Ibland är det bara svårt att hålla ångan uppe och fortsätta vara positiv.

4 kommentarer:

  1. Men det verkar ju skitkonstigt.
    Fattar att du är less när du kämpar så.
    Jag hade nog gjort som du skrev; pratat med läkare och dietist.

    SvaraRadera
  2. Kolla med en doktor. Kan det vara nagot med hormoner, kanske Sköldkörteln? Jag vet att den har med matsmaltningen att gora.

    Aven om du inte ser resultat sa ar det vart det om man kanner sig battre, eller hur? Eller ar det bara frustrerande? Jag skulle forsta det, man vill ju se nagon skillnad ocksa. Sjalv har jag jobbat for mycket for att gympa, vilket ar en jattedalig anledning. Ingen anledning alls.... speciellt inte nar jag laser om hur duktig du ar. Din motivation ar beundransvard och jag onskar att man kunde cykla till jobbet har.

    SvaraRadera
  3. Jag vet PRECIS hur du känner dig.Jag har kämpat i månader och inget händer. Snarare så går jag upp i vikt. Så oerhört frustrerande att känna sig så maktlös när man kämpat så länge. Jag har börjat försöka tänka att om jag istället fokuserar på hur bra det är för hälsan över lag och släpper vikthysterin så kanske vikten försvinner efter hand. Men det är svårt att koppla bort det när man inte passar i sina kläder längre... /Lotta

    SvaraRadera
  4. Ibland kan det vara så att man äter för lite, ämnesomsättningen går på sparlåga istället för att köra igång och förbränna. Och att röka ökar förbränningen och minskar aptiten så du behöver nog lite tid att komma i balans i kroppen efter rökstoppet?
    Kör på som du gör, träna tre gånger i veckan är kanon! Ät regelbundet (mkt viktigt!)och fem gånger om dagen.Du kommer få resultat med tiden! :-)

    SvaraRadera