söndag 26 april 2009

Vem är Björn och vem är Benny?

Jag har haft en ABBA revival. Här sitter jag seriöst och lyssnar på ABBA på Spotify och liksom diggar med lite klämkäckt men fortfarande helt på allvar. Får en liten tår i ögat när jag lyssnar på When all is said and done om och om igen. Lite för att det är nostalgi från barndomen, då jag och min syster plöjde igenom alla mammas och pappas lp-skivor med ABBA, och lite är det för att den är så sorglig på något sätt. "Vi har levt vårt liv ihop och det var jättefint, men nu ska vi gå våra skilda vägar". Jag lyssnade ju inte direkt på texterna när jag var liten, men nu blir jag smått imponerad av Björn och Benny, som verkligen sprutade ut genomtänka och bra låtar i sann Beatles-anda. OJ, nu får jag lite rysningar. Angel Eyes, Soldiers, Head over Heels, så många man glömt...

"Were still striving for the sky
No taste for humble pie
Thanks for all your generous love and thanks for all the fun
Neither you nor I'm to blame when all is said and done

Its so strange when youre down and lying on the floor
How you rise, shake your head, get up and ask for more
Clear-headed and open-eyed
With nothing left untried
Standing calmly at the crossroads, no desire to run
There's no hurry any more when all is said and done"



(För sju år sedan var jag utklädd till en av de här personerna, i schlager-vagnen i Lundakarnevalen, och det var ingen mindre än han i den tjusiga frisyren uppe till höger. Det är Björn, för er som inte kan skilja på dem. Folk undrade om jag var någon från Star Wars)

1 kommentar:

  1. Kommer inte ihåg att ni barn gillade ABBA. Jag gjorde det verkligen och köpte alla deras LP-skivor sånär som på den första. Tycker fortf om att lyssna på deras musik.

    SvaraRadera