fredag 21 augusti 2009

Allergisk? Jag?

Ända sedan jag var liten har jag varit allergisk mot myggbett. Somrarna i norrland kunde vara nog så jobbiga, med klibbiga myggstift, påbyltade kläder och gigantiskt uppsvullna bett. Jag minns att jag en gång fick ett bett på ovansidan av foten och på grund av det fick jag inte på mig min gympasko. Hur som helst verkar det ha tonats ner med åren. Det händer ibland att betten blir svullna men de är inte av samma kaliber som när jag var liten. Det verkar dock bero på vad det är för typ av mygg. Förra sommaren uppe i norrland till exempel (då jag visserligen åt antihistamin utifall att) och i Kroatien nu i sommar, blev betten relativt små och försvann rätt så fort. Så idag på vägen hem från jobbet blev jag stucken innan jag skulle hoppa på bussen. Det svullnade upp och blev varmt ganska fort. Och kolla nu. Det första fotot är taget tidigt ikväll (utsidan av vänster överarm):

Det andra är taget alldeles nyss. Jag har ökat kontrasten på båda bilderna för att det ska synas lite bättre. Det är inte så svullet på höjden, men jag skulle tippa på att det är ca 6 cm i diameter.

Varmt och alldeles hårt är det. Och kliar som sjutton. Pontus, som sällan blir biten och som får pyttesmå bett, hade fått tre stycken härom natten, som vi ifrågasatte om det ens var myggbett. De var stora, röda och knallhårda. Kanske har vi mördarmygg här nere i Skåne. Dags för en allergitablett kanske? Eller ska jag se hur stort det kan bli?

2 kommentarer:

  1. Cheesus!
    Den där är vekligen i stil med de du fick när du var liten.

    SvaraRadera
  2. Mygg eller mygg.Det finns en del andra insekter som också biter, en och annan fluga. Det är bra att du har tabletter.

    SvaraRadera