torsdag 10 december 2009

Jävla tjuvar

Jag blir vansinnig! Precis som i våras. Vet inte om jag skrev om det då, men vi hade inbrott i våra källarförråd i april. Pontus och jag skulle bara iväg och handla och såg en tjej i foajén som stod med en mobil i handen och vände sig bort när vi kom. Väl tillbaka från affären hade det varit inbrott och tjuven hade brutit upp fem förråd, däribland vårt. Han hade nästan fått med sig en av Pontus grejer då han blivit avbruten. Han hade då haft fräckheten att ställa sig bakom vår granne som kommit ner i källaren, frågat om det fanns någon tvättid och sedan pipit iväg illa kvickt. Den där tjejen hade ju stått och vaktat åt honom förstås.

Samma grej nu då. Pontus och jag gick ner för trekvart sedan för att gå till Konsum. I foajén stod en tjej på samma sätt, med en mobil i handen. Både jag och Pontus såg till att verkligen få ögonkontakt med henne och ordenligt säga hej. Väl utanför huset stannade jag kvar en liten bit bort och väntade medan Pontus sprang in för att kolla om det var någon i källaren. Det dröjde ganska länge, så jag gick tillbaka. Då stod tjejen och höll upp porten. Bakom henne stod Pontus och föreningens ordförande. Pontus ropar då över tjejens huvud att det varit inbrott och tjejen såg alldeles panikslagen ut. Jag gick in och såg till att hon hamnade utanför och att porten slog igen. Pontus och Björn gick ner i källaren igen och bad mig hålla utkik efter en kille i bara skjorta. Och mycket riktigt, kort därefter kom en kille in från ett annat håll med andan i halsen. Regnvåta jeans och i bara skjorta. Jag har aldrig sett honom innan och vet att han inte bor här. Den jäveln frågar mig då om "jag sett någon springa omkring i huset". "Jovars" sa jag, "vi letar efter någon just nu". Och han bara "eh, jag också min kompis ringde just och sa att det sprang omkring någon här". Jag bara tittade på honom. Jävla idiot. Sekunden efter sprang han ut genom porten.

Inte heller denna gång fick han med sig något, men fan vad förbannad jag blir! Grrr!

1 kommentar: